Content-Based Instruction in Colombian Universities

Autores/as

  • Lizeth Vergara Cabarcas. Fundación Universitaria Colombo Internacional - Unicolombo
  • José Luis López Caraballo Fundación Universitaria Colombo Internacional - Unicolombo
  • Ana Carolina De la Rosa Martelo. Fundación Universitaria Colombo Internacional Unicolombo
  • Jorge Antonio Macea Otero Fundación Universitaria Colombo Internacional Unicolombo

Resumen

Abstract: In the last decades, English learning has become the interest of most people in Colombia, especially of students in higher education, who consider this language as a requirement to be a successful professional. Therefore, universities are using different language teaching approaches and methods to provide learners with the necessary English communicative skills. One of these teaching approaches is named Content-Based Instruction (CBI), an approach that combines the learning of a second language and the specific content of the discipline. This paper presents a definition of CBI, the description of CBI models used in higher education, and its implementation in Colombian universities. The information was gathered through several databases and documents from different universities; thus, as a main result, this paper describes how effective the implementation of CBI has been and the models used in different contexts.

Keywords: Content Based Instruction, CBI Models, Higher Education.

Resumen: En las últimas décadas, el aprendizaje de inglés se ha convertido en el interés de la mayoría de las personas en Colombia, especialmente de los estudiantes de educación superior, quienes consideran este idioma como un requisito para ser un profesional exitoso. Por lo tanto, las universidades están utilizando diferentes enfoques y métodos de enseñanza de idiomas para proporcionar a los estudiantes las habilidades necesarias de comunicación en inglés. Uno de estos enfoques de enseñanza se denomina Instrucción Basada en Contenido (CBI por su sigla en inglés), un enfoque que combina el aprendizaje de un segundo idioma y el contenido específico de la disciplina. Este documento presenta una definición de CBI, la descripción de los modelos utilizados en la educación superior y su implementación en las universidades colombianas. La información se recopiló a través de distintas bases de datos y documentos de diferentes universidades; por lo tanto, como resultado principal, este escrito describe cuán efectiva ha sido la implementación de CBI y los modelos utilizados en diferentes contextos.

Palabras clave: Instrucción Basada en Contenidos (CBI), Modelos de CBI, Educación superior

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Lizeth Vergara Cabarcas., Fundación Universitaria Colombo Internacional - Unicolombo

Lizeth Vergara Cabarcas. Estudiante de Maestría en Enseñanza de Inglés como Lengua Extranjera, Universidad Internacional Iberoamericana. Especialista en Enseñanza del Idioma Inglés y Licenciada en Educación Básica con énfasis en inglés, Fundación Universitaria Colombo Internacional. Docente investigadora del programa de Licenciatura en Educación Énfasis en Inglés de la Fundación Universitaria Colombo Internacional.

José Luis López Caraballo, Fundación Universitaria Colombo Internacional - Unicolombo

José Luis López Caraballo. Magíster en la Enseñanza de Inglés de la Universidad del Norte (Barranquilla,
Colombia). Cuenta con más de veinte años de experiencia como formador de profesores y maestros en el
Centro Colombo Americano y Unicolombo.

Ana Carolina De la Rosa Martelo., Fundación Universitaria Colombo Internacional Unicolombo

Licenciado en Educación Básica con Énfasis en inglés, Fundación
Universitaria Colombo Internacional. Integrante del semillero de Investigación Si-search, de la misma
universidad.

Jorge Antonio Macea Otero, Fundación Universitaria Colombo Internacional Unicolombo

Jorge Antonio Macea Otero. Licenciado en Educación Básica con Énfasis en inglés, Fundación Universitaria Colombo Internacional. Integrante del semillero de Investigación Si-search, de la misma universidad.

Citas

Referencias

Bedoya Hernández, A. M. (2012). Teaching English throughout content-based instruction to EFL beginners at a language institute in Pereira (Bachelor's thesis, Pereira: Universidad Tecnológica de Pereira). Retrieved from http://repositorio.utp.edu.co/dspace/bitstream/handle/11059/2997/428007B412.pdf;sequence=1

Brinton, D. (2007). Content-based instruction: Reflecting on its applicability to the teaching of Korean. In 12th Annual Conference American Association of Teachers of Korean. Chicago. Retrieved from: http://www.aatk.org/www/html/conference2007/pdf/Donna%20Brinton.pdf

Brinton, D., Koester, A., & Orr, T. (2007). A TESOL Symposium: Teaching English for Specific Purposes: Meeting Our Learners’ Needs. Washington, DC: Teachers of English to Speakers of Other Languages, Inc. Retrieved from: http://www.tesol.org/docs/default-source/new-resource-library/symposium-on-teaching-english-for-specific-purpose.pdf?sfvrsn=0

Bryan, N., & Habte-Gabr, E. (2010). Strategies for teaching geography electives in English to native Spanish speakers at a Colombian university. Latin American Journal of Content & Language Integrated Learning, 1(1), 1-14.

Chavez, L. C. (2013). SIOP components: Application and assessment through PBL in a content-language college classroom. Latin American Journal of Content & Language Integrated Learning, 6(1), 37-54.

Corrales, K., & Maloof, C. (2009). Evaluating the effects of CBI on an English for medical students program. Latin American Journal of Content & Language Integrated Learning, 2(1).

Corrales, K., & Maloof, C. (2011). Student Perceptions on how content based instruction supports learner development in a foreign language context. Zona Próxima, (15), 40-53.

Davies, S. (2003). Content based instruction in EFL contexts. The Internet TESL Journal, 9(2), 9-17.

Dimas, H. M. S. (2011). Explicit Vocabulary Instruction in an English Content-Area Course with University Student Teachers: When Comprehensible Input Needs to be comprehended. GIST Education and Learning Research Journal, (5), 84-103.

Dueñas, M. (2003). A description of prototype models for content-based language instruction in higher education. Bells: Barcelona English language and literature studies, 12.

Dueñas, M. (2004). The whats, whys, hows and whos of content-based instruction in second/foreign language education. International Journal of English Studies, 4(1),

-96.

Dupuy, B. C. (2000). Content‐Based Instruction: Can it Help Ease the Transition from Beginning to Advanced Foreign Language Classes?. Foreign language annals, 33(2), 205-223.

Echevarría, J., & Short, D. J. (2011). The SIOP Model: A Professional Development Framework for a Comprehensive School-Wide Intervention. CREATE Brief. Center

for Research on the Educational Achievement and Teaching of English Language

Learner.

Echeverría, J., & Short, D. J. (2014). The Sheltered Instruction Observation Protocol (SIOP). Retrieved from: https://www.researchgate.net/publication/254414848_The_Sheltered_Instruction_Observation_Protocol_SIOP

Gardner Jr, T. H. (2009). Vocabulary Integration in a Content-Based International Business English Program. Latin American Journal of Content & Language Integrated Learning, 2(1), 24-28.

González, A., & Sierra, N. (2008). Retos y posibilidades de la enseñanza del inglés basada en contenidos en la educación superior: visión de los docentes en una experiencia en Colombia. Núcleo, (25), 125–147.

Grabe, W., & Stoller, F. L. (1997). Content-based instruction: Research foundations. The content-based classroom: Perspectives on integrating language and content, 5-21.

Harmer, J. (2007). The practice of English language teaching. Harlow, UK: Pearson.

Heo, Y. (2006). Content-based instruction. TESL Working Paper Series 2006 (2), 25-32.

Howard, E. R., Sugarman, J., & Coburn, C. (2006). Adapting the Sheltered Instruction Observation Protocol (SIOP) for two-way immersion education: An introduction to the TWIOP. Center for Applied Linguistics.

Jaramillo, M. D. (2014). Integrating Ecuadorian festivities into the EFL classroom: the creation of content-based supplementary material to expand vocabulary for pre-intermediate young learners at Santana High School. Retrieved from: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/21570

Kamhuber, P. (2010). Comparison of grammar in Austrian and Spanish English language (Doctoral dissertation, uniwien).

Kang, A. (2007). How to better serve EFL college learners in CBI courses. English Teaching-Anseonggun-, 62(3), 69.

Kareva, V., & Echevarria, J. (2013). Using the SIOP Model for Effective Content Teaching with Second and Foreign Language Learners. Journal of Education and Training Studies, 1(2), 239-248.

Krahnke, K. (1987). Approaches to Syllabus design for Foreign Language Teaching. Washington, DC: Center for Applied Linguistics.

Larsen-Freeman, D. 1986. Techniques and principles in language teaching. New York: Oxford University Press.

Mcdougald, J. (2007). Instrucción Basada En El Contenido (CBI) Para Un Programa Universitario: Una Preocupación Pedagógica De La Universidad El Bosque. (Master’s thesis, Universidad El Bosque, Bogotá, Colombia).

Monsalve, T., Isabel, M., Montoya, E., Posada, R., Serna, D., & Manuel, H. (2005). Articulating English to specific content areas at Pontificia Bolivariana University. Colombian Applied Linguistics Journal, (7), 130-148.

Musumeci, D. (1996). Teacher-learner negotiation in content-based instruction: Communication at cross-purposes?. Applied Linguistics, 17(3), 286-325.

Pessoa, S., Hendry, H., Donato, R., Tucker, G. R., & Lee, H. (2007). Content‐based instruction in the foreign language classroom: A discourse perspective. Foreign Language Annals, 40(1), 102-121.

Restrepo, G. (2007). An account on teaching an English content course in finances. Educación y Educadores, 10(1), 179-191.

Richards, J. C. (2005). Communicative language teaching today. SEAMEO Regional Language Centre.

Richards, J. C., & Rodgers, T. S. (2014). Approaches and methods in language

teaching. Cambridge, UK: Cambridge University Press.

Salcedo, D. M. (2010). The SIOP Model: Transforming the Experiences of College Professors Part I. Lesson Planning, Building Background, and Comprehensible Input. GIST Education and Learning Research Journal, (4), 78-93.

Short, D. J., Echevarría, J., & Richards-Tutor, C. (2011). Research on academic literacy development in sheltered instruction classrooms. Language Teaching

Research, 15(3), 363-380.

Snow, M.A. (2001). Content-based and immersion models for second and foreign language teaching. In M. Celce-Murcia (Ed.), Teaching English as a Second or Foreign Language (3rd ed., p. 314). USA: Heinle & Heinle.

Syananondh, K. (2008). A Modified - Sheltered and Adjunct CBI in EFL context: Pre-Experimental Research Report. Journal of Humanities of Naresuan University. 5(1), 73.

Tsai, Y. L., & Shang, H. F. (2010). The impact of content-based language instruction on EFL students' reading performance. Asian Social Science, 6(3), 77-85.

Descargas

Publicado

2018-09-19

Cómo citar

Vergara Cabarcas., L., López Caraballo, J. L., De la Rosa Martelo., A. C., & Macea Otero, J. A. (2018). Content-Based Instruction in Colombian Universities. REVISTA ADELANTE-AHEAD, 7(1). Recuperado a partir de http://ies.unicolombo.edu.co/index.php/adelante-ahead/article/view/118

Número

Sección

Artículos de Investigación

Artículos más leídos del mismo autor/a